vineri, 6 noiembrie 2009

Apropo de Romanica noastra si de cei 1000 de ani

.... cu care suntem in urma civilizatiilor occidentale (si va pot da aici exemplul Frantei, pe care am si vazut-o).
De fiecare data cand ma intalnesc cu logodnicul meu la Brasov, parca privesc cu ochi mai buni tara in care traim, si asta se datoreaza cu siguranta faptului ca Brasovul, la fel ca si Sibiul, Clujul, Sighisoara sau Targu Mures, e un oras in Ardeal, unde fie ca ne place, fie ca nu, mai sunt influente germane sau unguresti (s-o spunem pe aia dreapta, popoarele astea nu ne-au facut numai rau) si se vede o diferenta fata de restul tarii in ceea ce priveste gradul de civilizare, educatia, curatenia, siguranta cetateanului.
Din pacate, nu traiesc nici la Paris, si nici in unul din orasele pe care le-am enumerat mai sus, ci in cel mai murdar si trist oras din cate am vazut vreodata, celebra capitala a Romaniei. Cum in ultima vreme am mers mai rar cu metroul, in ideea de a mai schimba peisajul, nu mai sunt la curent cu evenimentele din subteran. Azi, totusi, am primit o stire legata de treaba asta, care a generat o reactie de genul "rasul-plansul", ca de definit clar nu am fost in stare sa o definesc.
Stirea se referea la faptul ca in ultima vreme, in Bucuresti au fost inregistrate tot mai multe plangeri din partea pasagerilor nemultumiti de comportamentul conductorilor irascibili de la metrou. Ne grabim sa catalogam un om care lucreaza in serviciul celorlalti, mai ales in domeniul public, ca fiind "irascibil" fara sa stam sa ne gandim cu cate mii de oameni relationeaza zilnic, sau de cat timp nu si-a luat salariul, sau cu cate situatii aflate sub limita penibilului se confrunta zilnic tocmai din partea celor care folosesc metroul si pe care ii vedem in fiecare zi cum se imbulzesc si calca peste orice si oricine numai sa ajunga sa ocupe loc. Ca asa e romanu', moare daca sta in picioare 2 statii.
Revenind la stire, o calatoare care mergea ieri cu metroul mentiona urmatoarele: "In statia Aviatorilor, cineva a fortat usa de acces, vrand sa intre dupa semnalul de inchidere a usilor. Conductorul a deschis microfonul si a spus nervos «Las-o in mortii ma-sii de usa!", povesteste Gabriela, o bucuresteanca de 31 de ani care a fost aseara martora unei situatii neplacute, in timpul calatoriei cu metroul.Pasagerii care se aflau la acea ora in metroul 1008 au ramas stupefiati. "Am ramas cu gura cascata cand l-am auzit! Nu este posibil sa te adresezi in felul asta unui tren plin cu sute de calatori de buna-credinta care si-au platit calatoria sperand sa circule in conditii civilizate", a declarat un alt pasager care a asistat la jignirile conductorului. La urmatoarea statie, soferul metroului deschide din nou microfonul la fel de nervos. "Stimati calatori, de ce nu lasati usile sa se inchida? V-ati tampit cu totii, ce aveti?!", a continuat acesta.
Eu nu critic scaparea aceasta irascibila. M-am saturat sa vad cum zi de zi, indiferent la ce statie, calatorii, ca-s muncitori, someri sau corporatisti, sar ca animalele pe usa de langa scara (restul ramanand mai libere, evident) sa ocupe loc pe scaun, dau din coate, se imbulzesc, iar semnalul sonor de inchidere a usilor e chiar inexistent. Si nu vad de ce ne-am simti stupefiati de un asemenea gest, cand noi suntem vinovati de asta.
In Franta nu am vazut nici macar un om care sa se imbulzeasca la usa de la metrou, nici macar un om care sa alerge dupa tren, si toata lumea era fie in tren, fie astepta sosirea urmatorului in momentul in care se auzea semnalul de inchidere al usilor.
Asa ca in loc sa il criticam pe cel care s-a adresat pe un ton mai neortodox ciobanului care voia sa rupa usa metroului, ar fi mai bine sa ne asumam conditia nefericita ca traim cu 1000 de ani in urma celorlalte tari din UE, ca de schimbat...viitorul suna gri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu