vineri, 10 aprilie 2009

Ce mai nascoceste romanul pe timp de criza

Cum pe timp de criza (ca tot e la moda), romanul gaseste mai mult ca niciodata cai iscusite de a face bani in mod fraudulos, m-am trezit cu inboxul de la adresa personala plin de spamuri de genul:

Stimate client,

Marti, 18 Martie 2009, din contul dumneavoastra s-a incercat o extragere de numerar folosind ATM-ul Agentiei Raiffeisen Bank din Sectorul 2, Bucuresti (adresa: Soseaua Iancului, NR.2) in valoare de 300 RON.
Datorita sistemelor noastre de protectie, Raiffeisen Bank nu a autorizat tranzactia.

Ca masura de securitate am suspendat contul dumneavoastra Raiffeisen Online.
Pentru a debloca/verifica contul, va rugam sa accesati pagina Raiffaisen Online si sa introceti corect datele necesare autentificarii.


La inceput am zis wtf, nu am avut si nici nu cred ca urmeaza sa am prea curand relatii cu banca respectiva. Nu de alta, dar am deja credit si carduri la alte banci, si imi sunt mai mult decat suficiente, ca sa nu spun ca numar lunile pana cand voi fi un om liber, fara datorii, rate si alte mizerii. Lucrand intr-un domeniu in care tentativele de frauda facute de clienti sunt in numar mult prea mare, mi-am dat seama imediat de faptul ca totul era o teapa, dar una foarte bine pusa la punct. Ti se dadea un link in care trebuia sa treci userul si parola de la contul on line, informatii care ar fi ajuns la cine trebuia, si nu cred ca ar fi durat mai mult de cateva secunde pana la golirea contului. Si cum romanii sunt si foarte precauti din fire in cele mai nepotrivite momente, continuarea este usor de imaginat.
Am dat un forward la mailul respectiv (primul din ele, ca au urmat sute) la serviciul clienti de la banca, si nici pana in ziua de azi nu am primit un raspuns. Nici macar: "stimate posibile client, va multumim pentru sesizarea facuta si va asiguram ... bla bla", cum se intampla la orice firma care se respecta si se confrunta din pacate cu astfel de situatii.
Daca in cazul telefoniei mobile, faza cu "felicitari, ai castigat 1000 de minute, 10.000 de euro si o excursie in Hong Kong, reincarca-ne cartela prepay cu 100 de euro daca le vrei" a inceput sa isi reduca din amploare, atacurile de phishing cu care se confrunta bancile sunt de dimensiuni mult mai ample, cu atat mai mult cu cat par extrem de veridice. Nu am vazut pana acum nici o intrerupere a unui spot publicitar la televizor, ceva gen "alcoolul si tutunul dauneaza grav sanatatii", in care bancile sa precizeze ca publicul larg sa nu ia in considerare astfel de mesaje venite prin email.
Da, este obligatia noastra sa ne informam in situatii care necesita oferirea de date personale tertilor, si eu una nu as fi cedat unor astfel de mailuri (care din cate am inteles, au ajuns si pe la multi cunoscuti de ai mei), dar pentru majoritatea tintelor unor astfel de atacuri, o informare in plus ridicata la cote de "atentie" ar fi mai mult decat bine venita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu